Detikdaily

Sabtu, 20 Februari 2010

Bahaya Ancaman Demokrasi Tempang

Oleh Mohd Rashidi Hasan

Dua dekad sudah terlalu. Sejak tercalarnya sistem kehakiman negara akibat daripada pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada tahun 1988, rakyat Malaysia secara umumnya masih meragui ketelusan sistem demokrasi yang diamalkan.

Keraguan rakyat terhadap amalan demokrasi dalam negara akibat kerakusan pemimpin-pemimpin Umno-Barisan Nasional, yang menguasai Kerajaan Persekutuan sejak sebelum negara merdeka.

Dengan penguasaan sebegitu lama, Umno-BN menjadi sangat dominan dalam negara. Mereka menguasai ketiga-tiga elemen penting dalam sesebuah negara demokrasi, iaitu dengan memegang kuasa eksekutif (kerajaan), legislatif (Parlimen) dan judiciari (kehakiman).

Malah Umno dengan rakusnya 'menguasai' Raja-Raja Melayu dengan meminda Perlembagaan pada tahun 1993, dengan mengehadkan kuasa Raja dan menghapuskan kekebalan Raja.

Akibat kuasa politik yang amat besar ini, dalam apa jua keadaan, seolah-olahnya memberi gambaran bahawa kuasa mutlak (absolute) dalam negara ini adalah pada kuasa parti Umno-BN.

Dalam ertikata lain sesiapa yang menguasai Umno, dalam konteks sekarang Presiden Umno dan Perdana Menteri Malaysia, beliaulah sebenarnya yang paling berkuasa dalam negara.

Sejarah politik Malaysia membuktikan, akibat daripada kuasa yang begitu besar ini, menyebabkan semua institusi sama ada, individu atau organisasi, tidak boleh mengelak daripada dimanipulasi Umno-BN.

Walaupun Malaysia mengamalkan sistem Raja Berperlembagaan, namun akibat daripada kuasa penggubalan Perlembagaan tersebut ada pada Umno-BN, maka pihak istana 'dalam keadaan tertentu' dilihat terpaksa tunduk kepada kehendak politik mereka.

Itulah persepsi yang wujud dalam minda sebahagian besar rakyat dalam negara. Fakta ini tidak boleh dinafikan kerana sejarah membuktikan, bahawa Umno-BNlah yang meminda kuasa Raja-raja Melayu, daripada kuasa undang-undang, hanya kepada kuasa seremonial sahaja.

Sehinggakan Raja-raja Melayu tidak dapat mengelak daripada 'bersetuju atau memperkenankan' sebarang usul 'atas nasihat' Perdana Menteri, yang dilihat amat berkuasa.

Oleh sebab itu demokrasi di Malaysia sering dilabelkan demokrasi yang tempang. Demokrasi memang wujud, tetapi ditempangkan oleh penguasa yang tamak haloba dan zalim akibat kepentingan kelompok mereka.

Keraguan kepada sistem demokrasi dalam negara berterusan pada 1998, akibat daripada pemecatan Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim. Keraguan ini mencetuskan gelombang besar dalam politik negara.

Akibat daripada gelombang yang berterusan ini, rakyat semakin berani menunjukkan ketidakpuasan hati mereka terhadap kerajaan.

Ketidakpuasan hati ini diterjemahkan oleh rakyat, pada Pilihan Raya Umum ke-12, dengan menafikan majoriti dua pertiga Umno-BN di Parlimen, yang dimonopoli sejak lebih 50 tahun.

Namun hasil kebejatan pemikiran pemimpin-pemimpinnya, Umno-BN ternyata tidak pernah serik dengan hukuman rakyat.

Mereka mencipta lagi kedangkalan baru dengan merampas kuasa secara haram di Perak, dengan mempergunakan pihak yang 'bias' dan berkepentingan, menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat yang dipimpin Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Konflik politik dan perundangan akibat rampasan kuasa Umno-BN di Perak berterusan selama setahun. Akhirnya Mahkamah Persekutuan membuat keputusan yang memihak kepada Umno-BN.

Apa yang jelas, semua fenomena ini menunjukkan kerakusan Umno-BN yang tetap mahu berkuasa secara mutlak dalam bidang eksekutif, legislatif dan judiciari.

Tetapi mereka lupa, kuasa sebenarnya ada pasa setiap rakyat dalam negara. Kuasa besar Umno-BN ini, hanya boleh disekat oleh kuasa rakyat.

Jika di lain-lain negara, isu seperti ini sudah cukup untuk mengajak rakyat bangkit menentang kerajaan di jalanan. Tetapi rakyat Malaysia begitu matang berpolitik dan bijak mengelakkan konfrontasi.

Demokrasi yang tempang ini akan diperbetulkan dengan memberikan kuasa penuh kepada Pakatan Rakyat pada PRU ke-13 nanti.

Isnin, 1 Februari 2010

Musuh Khianat Kerana Kelemahan Kita

Oleh Mohd Sayuti Omar

SETIAP kali tercetus kejadian yang tidak diingini seperti perbuatan mencemarkan rumah ibadat, masjid, gereja dan kuil atau lain-lain maka kita ramai-ramai akan bangkit memperkatakannya. Masing-masing melahirkan rasa kesal, kecewa dan sedih atas apa yang berlaku. Kita juga mula menunding jari mencari siapa yang terlibat. Timbulah berbagai teori gelap yang mana lebih memburukkan lagi keadaan.

Kita juga akan buru-buru mula membelek sejarah lama untuk dipadankan dengan apa yang berlaku.

Begitu juga dengan kejadian jahat meletakkan kepala babi hutan di dua buah masjid di Jalan Klang lama awal pagi tadi. Ia satu kejadian yang malang bagi negara ini. Hati umat Islam akan terguris dan pedih dengan perbuatan itu. Bukan saja orang muslimin di sini tetapi di tempat lain juga.

Kejadian itu bukan pertama kali berlaku. Sebelum ini sudah dilaporkan masjid di UM diletakkan kepala babi. Siap dibungkus dalam bendera Pas. Dan lama sebelum ini masjid juga pernah dilontarkan dengan perut babi.

Apakah erti dan tujuan semua perbuatan ini? Sepatutnya isu ini sudah selesai. Semua kita yang cintakan Malaysia dan bernaungan di bumi tercinta ini mencari punca apakah sebab musababnya berlaku demkkian. Bukan saja di pihak Islam, di pihak Hindu dan Kristian yang juga jujur dan berjiwa keagamaan juga turut sama sakit dan pedih dengan perbuatan demikian. Apa lagi rumah ibadat mereka juga turut dihina dan dilakukan perbuatan jahat.

Melihat kejadian itu yang melibatkan semua rumah ibadat ia semacam ada dendam antara satu sama lain. Apakah kita boleh beranggapan begitu? Kalau kita beranggapan begitu ini bermakna sampai ke bila pun masalah itu tidak akan selesai. Tuduh menuduh dan tunding menunding akan berlaku. Misalnya kalau orang Islam beranggapan yang meletak kepala babi itu orang Budha atau Hindu atau Kristian maka maka balas dendam ke atas permis dan rumah ibadat Budha, Hidu dan Gereja akan dilakukan.

Begitu juga sebaliknya.

Rasanya sudah sampai sekarang ini semua pihak mengambil pendekatan lunak, bijak dan terbuka untuk mengatasi masalah ini. Pertama, ialah perasaan syak wasangka yang tidak berdalil hendaklah dibuang. Orang Islam jangan muda menuduh orang Hindu atau Kristian melakukannya. Begitu juga kalau ia terjadi ke atas agama lain, penganutnya jangan mudah prejudis orang Islam yang melakukannya. Sebaliknya semua pihak penganut sama-sama menjaga kepentingan bersama.

Dalam konteks ini orang Hindu boleh kawal - tolong tenguk Masjid. Begitu juga dengan Kristian boleh tolong pantau Kuil Hindu. Juga roang Islam boleh tolong jenguk dan silau terhadap Gereja dan Kuil. Kalau semangat bekerjasama berlandaskan patrotik ini dapat diamalkan saya rasa masalah yang menjadi duri dalam daging ini dapat diatasi.

Dalam konteks lain pula, kejadian menceroboh dan menghina masjid dan surau ini patut dijadikan iktibar oleh orang Islam. Orang Islam khasnya Melayu jangan melihat ia perbuatan khianat semata-mata. Sebaiknya kita semua kena melihat ke dalam diri sendiri. Mahasabah kelemahan dan kekruangan yang ada dalam diri kita dan masyarakat Melayu.

Mungkin kejadian itu berlaku disebabkan perpaduan orang Melayu saat ini tidak padu. Pergaduhan kerana ingin merebut kuasa, harta dan kedudukan menyebabkan Melayu... bergaduh, bersengketa sesama sendiri. Kerenggangan kehidupan ini memudahkan musuh menyusup masuk bagi memecah belahkan perpaduan dan ukhwan orang bangsa Melayu.

Berpandukan kepada iktibar itu adalah elok kalau semua orang Melayu dan Islam insaf mengeratkan semula ikatan ukhwah sesama sendiri. Kurangkan politiking keduniaan dan mantapkan hubungan kemanusiaan. Sudah pasti kalau orang Islam dan Melayu berpadu, musuh dan mereka yang anti kepada Melayu dan Islam akan sukar untuk menyusukkan jarum kebencian dan kejelekkan mereka. [wm.kl. 8:30 pm 27/01/10]

http://msomelayu.blogspot.com/
PANDANGAN DALAM LAMAN INITIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER DAN PAS KAWASAN KUBANG PASU)Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

Pengikut