Detikdaily

Rabu, 28 Julai 2010

Lakukah dendangan perpaduan Umno?

Oleh Ahmad Tajdid

SAYA pulang ke kampung hujung minggu lalu. Banyak tujuannya. Di samping menziarahi orang tua, teringin juga melihat-lihat rumah kampung yang dah beberapa bulan tidak dikunjungi. Satu lagi sebab istimewa adalah musim buah-buahan terutamanya durian.

Tapi bukan itu yang ingin saya ceritakan. Ada yang lebih penting dari rumah, durian dan buah-buahan. Ianya tentang isu 'perpaduan' yang sedang ghairah diperkatakan media massa mutakhir ini.

Kampung saya itu (lebih tepatnya kampung isteri saya) adalah sebuah kampung tradisional yang telah mulai hilang ciri-ciri tradisionalnya. Semuanya akibat proses pemodenan. Tak kelihatan lagi rumah-rumah kayu senibina Melaka di perkampungan pinggir bandar Alor Gajah itu. Apa yang ada dan terus dibina adalah rumah-rumah batu - besar dan kecil - mengikut kemampuan ekonomi pemiliknya.

Petang itu, ketika duduk berehat-rehat di hadapan rumah sambil makan durian, seorang kerabat datang berkunjung. Hubungannya dua pupu dengan isteri saya. Abang San (Hasan) bertanya khabar saya dan isteri. Perbualan petang itu rancak dengan pelbagai isu semasa. Semuanya berkisar tentang kampung itu dan para penerajunya. Kebetulan abang ipar pun turut serta.

"Masjid kampung ni dah tak macam dulu lagi. Azan Zohor, Asar, Subuh dah tak ada. Yang ada cuma Maghrib dan Isyak," katanya.

"Isy... Mana boleh macam tu. Solat jamaah tu fardhu kifayah. Kalau tak buat satu kampung berdosa," tingkah saya.

"Bilal dah letak jawatan. Imam pun tinggal sorang aja. Imam satu (imam tua) yang berhenti tak diganti sampai sekarang," jelasnya.

Beliau menceritakan tentang jawatankuasa masjid yang 'porak peranda' akibat sikap pengerusinya yang autokratik. Walaupun 'karat Umno', beliau dikatakan tidak memberi ruang langsung kepada rival politik daripada kelompok Umno untuk duduk sebagai ahli jawatankuasa masjid.

Di Melaka, ahli jawatankuasa masjid 'ditunjuk' oleh pemimpin politik. Ia tidak dipilih oleh ahli kariah seperti dipraktikkan di Selangor. Di negeri Hang Tuah itu, senarai ahli jawatankuasa masjid disediakan oleh Pengerusi JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung). Pengerusi JKKK selalunya ialah Ketua Umno Cawangan sesebuah kampung. Senarai jawatankuasa itu pula perlu disahkan oleh wakil rakyat atau ahli dewan undangan negeri (Adun) yang juga pada kebiasaannya ialah Ketua Umno Bahagian, sebelum diserahkan kepada Jabatan Agama.

"Cuba bayangkan dah tiga tahun tak buat mesyuarat. Akaun masjid tak pernah dibentang. Bilal letak jawatan pun masih terima elaun sebab pengerusi tak maklum kat Jabatan Agama yang bilal tu dah berhenti," katanya.

Memang kampung isteri saya itu kuat pengaruh Umnonya. Seperti juga kampung-kampung lain di Melaka. Jika dahulu hanya ada satu sahaja cawangan Umno, kini sudah ditambah satu lagi. Puncanya dua kelompok ahli Umno yang ada tidak mahu berkompromi. Perpecahan sesama ahli Umno ini amat kronik sehingga ada adik beradik yang tidak bertegur sapa hanya kerana berlainan kem politik.

Akhirnya 'pucuk pimpinan' Umno bahagian terpaksa bersetuju untuk menubuhkan satu lagi cawangan Umno di kampung itu. Tetapi JKKKnya tetap satu. Sebagai langkah penyelesaian, Ketua dua cawangan Umno di kampung itu akan bergilir-gilir memegang jawatan Pengerusi JKKK mengikut penggal yang ditetapkan.

Tapi timbul lagi masalah baru. Cawangan Umno yang asal juga menghadapi masalah berpuak-puak. Dan puak yang tewas dalam pemilihan lalu sedang melobi Umno bahagian supaya ditubuhkan satu lagi cawangan Umno di kampung itu. Setakat ini permintaan itu dipendamkan.

Bagaimanapun Abang San yakin cawangan ketiga itu akan ditubuhkan juga oleh 'pucuk pimpinan' bagi mengelakkan persengketaan puak itu terus membara.

Walaupun seorang penyokong Umno dan dipilih menganggotai JKKK kampung, beliau melahirkan rasa terkilan dengan apa yang berlaku di kampung itu.

Masjid, katanya harus bebas daripada pengaruh politik. Apa salahnya jika AJK masjid dipilih daripada orang Umno dan PAS.

"Ini tidak, hanya orang-orang dia (pengerusi) saja dipilih jadi AJK," katanya.

Masjid kampung itu dulu punyai seorang bilal yang berdedikasi. Hasilnya ia makmur dengan pelbagai program. Bagaimanapun bilal itu seorang aktivis PAS. Sudah tiga penggal pilihan raya umum, perkarangan rumah bilal itu dipenuhi bendera PAS dan KeADILan. Markas PAS cawangan juga didirikan dalam kawasan rumahnya.

Ini tidak disenangi beberapa ahli fanatik Umno kampung itu. Akhirnya bilal itu dilucut jawatannya dan sejak saat itu syiar Islam di masjid berkenaan beransur malap.

Ada usaha memujuk bilal tersebut untuk kembali berperanan. Tetapi syaratnya brutal, "jangan pasang lagi bendera PAS dan kalau boleh masuk Umno."

Bagaimanapun syarat itu ditolak bilal tersebut. "Saya lebih suka jadi bilal swasta," katanya pada saya ketika menziarahinya di rumah.

Pecah belah dalam masyarakat kampung akibat keghairahan berpolitik Umno ini bukan saja berlaku di kampung saya. Malah ia wujud di kampung-kampung lain di negeri paling kuat Umno dalam dunia. Melaka kini merampas gelaran itu dari Johor memandangkan tidak terdapat seorang wakil pembangkang Melayu pun di Dun Melaka berbanding dua di Johor.

Di negeri-negeri Umno lemah khususnya di Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan, pertelagahan sesama pemimpin Umno berlaku secara terbuka. Malah di Perlis dan Terengganu, perbalahan yang berlaku hingga membabitkan pentadbiran negeri.

Tatkala Umno sendiri berpecah dan porak peranda, saya begitu hairan memikirkan idea seorang mufti Melayu agar PAS dan Umno berpadu demi kepentingan bangsa dan agama.

Jika Umno sendiri berpecah belah di semua peringkat akibat perlumbaan merebut pangkat dan kedudukan, bagaimana mungkin ia mampu menjadi pertubuhan yang boleh menyatupadukan orang Melayu.

Cuba bayangkan di saat Umno sendiri berpecah belah dan tunggang langgang dari peringkat pusat hinggalah ke akar umbi cawangan, para pemimpinnya masih nak bercakap tentang 'perpaduan Melayu'. Malah Mursyidul Am PAS yang enggan berunding dengan Umno bagi maksud 'perpaduan' dituduh sebagai pengkhianat.

Soalnya sekarang, siapa sebenarnya yang layak dianggap PENGKHIANAT?

Isnin, 26 Julai 2010

Ke Putrajaya bukan mimpi, bukan impian, tetapi cita-cita kian hampir

Apapun yang diperkatakan, Umno sudah dilihat tidak relevan dalam politik Malaysia. Ia sudah tidak boleh menjadi parti pembela nasib orang Melayu. Kini, sudah tiba masanya, PAS menggantikan Umno yang sarat dengan penyakit. Bagi Presiden PAS, menuju ke Putrajaya bukanlah impian tetapi cita-cita yang sudah dekat tercapai. Banyak isu yang tercetus, gagal menyebelahi Umno-BN lagi. Rakyat kian sedar, celik politik dan sukar ditipu. Anak-anak muda, akan jadi pemangkin berkesan mengocak gelombang PRU-13 akan datang. Ikuti wawancara eksklusif Wartawan Kanan, WAN NORDIN WAN YAACOB dan INTAN ABDULLAH bersama Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Pejabat Agung baru baru ini.

Berdasar suatu tinjauan dibuat Merdeka Center yang dibentangkan baru-baru ini, mendakwa 72 peratus anak muda berumur di bawah 30 tahun tidak meminati politik. Apa strategi PAS dalam pilihan raya akan datang dalam menangani perkara ini?

DATO' SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG: PAS ada mekanisme sendiri yang digerakkan untuk membuat penyelidikan. Kita tidak bergantung dengan penyelidikan yang dibuat oleh pihak lain. walaupun masih terlalu awal kerja-kerja dilakukan, kita telah mendapat maklumat daripada kajian itu walaupun tidak di seluruh negara. Tetapi di tempat-tempat tertentu yang boleh dibuat perbandingan yang baik, di mana sikap pengundi muda ini ialah tidak suka kepada BN.
Di dalam media yang disalahgunakan dan sebahagian mereka ada yang telah membaca. Ini dapat dilihat sendiri dalam pilihan raya lalu, kawasan-kawasan pinggir bandar berlakunya perubahan khususnya di kalangan pengundi muda. Mereka ini telah menunjukkan sikap pada Pilihan Raya Umum pada 1999. Apa yang dilihat ialah kebimbangan kita tentang cara Umno menangani pengundi muda.
Sepatutnya kita memperkasakan pengundi muda, bukan dilalaikan mereka dengan hiburan, dilekakan dengan gejala sosial. Apa yang berlaku seolah-olah Umno cuba untuk memerangkapkan generasi muda supaya jauh daripada minda politik yang sebenar. Saya yakin dan percaya melalui pelbagai kegiatan kita, termasuk di kalangan generasi muda ini, kita harapkan mereka akan menjadi gelombang untuk membuat perubahan politik dalam negara kita di masa akan datang.

Gerakan massa seperti perhimpunan BERSIH berjaya dianjurkan pada 2007. Adakah PAS akan mengulangi sejarah itu yang dijangkakan akan dilangsungkan sebaik sahaja parlimen dibubarkan, memandangkan ia cukup memberi impak kepada pengundi...

Itu akan dilihat daripada masa ke semasa. Saya lihat gerakan massa ini hanya berlaku di kawasan bandar dan pinggir bandar. Ia tidak masuk ke kawasan pedalaman yang menjadi tempat pergantungan BN, yang dibutahurufkan dalam perkara politik, khususnya dalam kawasan Felda, Felcra, pedalaman, yang juga mempunyai generasi muda. Perubahan tidak boleh berlaku dengan cara yang menyeluruh hanya di bandar dan pinggir bandar sahaja. Sebab itu apa yang penting ialah bagaimana cara kita mencetuskan kesedaran secara yang menyeluruh termasuk kawasan-kawasan pedalaman supaya perubahan itu berlaku.
Saya rasa ada sedikit-sebanyak kemajuan melalui langkah yang diambil. Apa yang penting kita perlu bersabar dalam menangani masalah ini. Sebab kita mahu perubahan dalam negara dengan adil dan sihat bukan huru-hura yang memberi peluang kepada BN untuk basuh tangan sedangkan mereka menjadi punca sebenarnya dan mereka mengambil kesempatan. Ini akan diambil kira.

Tadi Dato' Seri sebut soal Felda dan pedalaman. Isu ini telah dibangkitkan dan masyarakat Felda tersentuh dengannya. Tetapi dengan tindakan mendedahkan isu-isu penyelewengan Felda ini menyebabkan kerajaan bertindakbalas menyekat permit Harakah dan Suara Keadilan sendiri. Ini akan membuatkan PAS lebih tertekan?

Kita melihat perubahan yang berlaku di seluruh dunia, di negara lain. Ia berlaku dengan sebab minda rakyat terbuka. Kedua berlakunya tekanan yang melampau dalam negara kita hari ini. Dua perkara ini tidak berlaku. Iaitu minda rakyat tidak terbuka kerana media-media dikongkong dan rakyat tidak tertekan.
Kemiskinan tidak melampau kerana mereka dibantu dengan tidak melepaskan diri daripada kepompong kemiskinan. Sekiranya BN melakukan tekanan ini memberikan peluang berlakunya perubahan di kalangan pengundi-pengundi. Kita kena sedar bahawa Felda yang sudah memakan usia yang lama itu sudah melahirkan generasi muda Felda. BN hanya boleh bertahan dengan generasi tua, generasi muda yang jumlahnya akan meningkat berkali ganda yang melakukan perubahan, insha-Allah.
Mereka ini tidak tingggal di dalam Felda. Sekurang-kurangnya ada motorsikal dan boleh pergi ke bandar dan melihat perubahan yang berlaku di bandar dan pinggir bandar dengan sebab itu sikap BN untuk mempertahankan diri dengan mengongkong minda rakyat - satu sikap yang salah, sikap yang menjerat diri mereka sendiri.

PAS menjadi harapan dan alternatif kepada orang Melayu sepertimana yang dikatakan Dato' Seri tadi. Adakah PAS telah bersedia dengan strategi yang khusus untuk menawan kembali dan meningkatkan undi Melayu?

Ketakutan dan igauan menandakan ada tanda-tanda perubahan pada orang Melayu sendiri khususnya di kalangan pengundi muda. Itu menunjukkan perubahan akan berlaku. Apa yang penting ialah kita menangani perubahan ini dengan sebijak-bijaknya. Dengan sebab itu saya kemukakan pada mukadimah tadi yang menyelamatkan orang Melayu ialah Islam.
Selagi Umno tidak berubah pada Islam, insha-Allah PAS akan menjadi penyelamat kepada orang Melayu dan Islam. Dan PAS akan bersikap dengan satu sikap yang boleh diterima oleh Islam. Kerana PAS berjaya mengubah minda fanatik orang Melayu dengan perkauman mereka kepada orang Melayu yang membuat perubahan dan orang Melayu yang mengambil kira hubungan mereka baik dan adil dengan masyarakat majmuk yang ada dalam negara ini. Perubahan yang tidak mampu dilakukan oleh Umno kerana Umno masih lagi dengan nasionalisme Melayu yang tidak ada konsisten kerana berdasarkan pragmatik. Mereka tidak boleh menipu orang Melayu selama-lamanya.

Dalam Muktamar PAS ke-56 lalu, Dato' Seri ada menyebut tentang tema "Sepakat Ke Putrajaya". Bagaimana nak direalisasikan untuk pilihanraya ke-13 ini?

Apa yang disebut itu bukan suatu impian. Kita perlu menyedari bahawa harapan yang ada pada hari ini adalah merupakan cita-cita di masa lalu. Cita-cita adalah daripada impian yang berubah kepada cita-cita. Kita kemukakan itu sebagai suatu harapan dan pelan perjalanan kita. Apa yang penting ialah kita merancang untuk menuju mengikut pelan yang kita atur. Dan pelan itu berjalan hari ini dengan PAS mengambil peluang daripada tekanan yang dihadapi daripada masyarakat. Berlakunya ketidakadilan, rasuah, penyelewengan, penyakit dalam Umno yang sepatutnya, Umno tidak boleh mempertahankan dengan penyakitnya dengan penyakit yang dahulu. Umno berehat. Sudah tiba masanya orang Melayu tidak lagi dipimpin oleh Umno.

Jika bukan Umno, siapa lagi?

Sepatutnya dipimpin oleh PAS kerana semua kaum yang ada di Malaysia, termasuk kaum lain daripada semua parti politik menerima orang Melayu adalah teras politik, di mana kuasa politik orang Melayu masih lagi di tangan orang Melayu. Ini kerana mereka adalah jumlah yang majoriti. Soalnya adakah orang Melayu bersama dengan umno atau bersama dengan PAS?
Sekiranya orang Melayu bersama dengan PAS, orang Melayu tetap menjadi teras politik. Yang berbeza dengan teras yang dikendalikan oleh Umno iaitu teras nasionalisme yang fanatik, tidak bertimbangrasa, oportunis, tidak menyelamatkan orang Melayu sendiri kepada suatu teras yang baru dan baik yakni Islam yang kita kemukakan ini. Ia boleh menyelamatkan orang Melayu dalam masa yang sama menyelamatkan kaum yang lain daripada pertembungan yang boleh merosakkan kita dalam negara ini.

Bagaimana kerjasama PAS dalam Pakatan Rakyat sekarang ini?

Kerjasama yang sangat baik dan sangat positif khususnya selepas berlaku Konvensyen Pakatan Rakyat di Selangor apabila kita telah berjaya meluluskan satu resolusi yang diterima oleh Pakatan Rakyat khususnya DAP iaitu menerima Islam sebagai Agama Persekutuan. Dalam masa yang sama memberikan hak kepada agama-agama yang lain dianuti dalam negara ini, menerima hak istimewa orang Melayu dengan tidak menzalimi kaum lain, menerima bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dengan memperkasakan bahasa ibunda dan memberi ruang untuk kita belajar bahasa asing untuk meningkatkan ilmu kita.
Ini satu resolusi bersama menunjukkan kita telah berjaya membuat satu perubahan dalam satu gabungan Pakatan Rakyat yang fleksibel, bukan satu pakatan yang jumud, keras, mengikat tidak boleh bergerak, tetapi anjal. Kita menghormati perbezaan ideologi, anutan, budaya, dalam masa yang sama kita bersatu dalam perkara yang sama kita mempunyai titik persamaan iaitu untuk menegakkan keadilan dan memberi hak untuk semua dan saling menghormati antara satu sama lain.

Adakah kerjasama yang mantap dan sekuat ini dicemburui Umno-BN?

Macam saya katakan tadi, sudah tiba masanya untuk Umno-BN berehat dan bercuti untuk membina partinya dan membentuk dirinya semula. Sebagaimana yang berlaku dalam demokrasi negara yang lain. dan dia boleh kembali berkuasa selepas diperbaiki dan kita boleh buat silap kalau kita memerintah. Sepatutnya rakyat yang benar-benar demokratik akan memberi peluang kepada parti lain untuk memerintah. Mereka lihat dulu dalam masa lima tahun dan selepas itu mereka boleh membuat muhasabah terhadap semua parti termasuk Umno-BN, bukan kita sahaja.

Adakah PAS akan turut serta dalam pilihan raya Dun Sarawak memandangkan perkembangan yang sangat positif di sana?

Insha-Allah kita akan turut serta. PAS telah menubuhkan cawangan di sana dan pilihan kita dilihat kepada sejauh mana beradanya PAS di sana dengan mengambil kira jalinan hubungan yang baik dengan Pakatan Rakyat. PAS telah buktikan dalam kerjasama dalam Pilihan Raya Kecil Sibu iaitu memenangkan calon DAP dalam masa yang sama menubuhkan cawangan PAS di kawasan Sibu yang majoritinya Melayu. Itu kerjasama praktikal yang kita wujudkan dan kita telah mendapat kerjasama positif daripada rakan kita DAP dalam pilihan raya itu.

Penduduk di Sarawak sukar untuk dapatkan maklumat daripada akhbar Harakah dan Suara Keadilan. Semasa muktamar telah dibangkitkan hal ini. Apa respon Dato' Seri?

PAS sedang mengorak langkah untuk menyelesaikan masalah itu dan sehingga kini kita telah menghantar dua, tiga kali rombongan melawat ke sarawak dan kita juga membuat pindaan dalam pimpinan Sarawak. Ini adalah persediaan awal untuk PAS hadapi pilihan raya Dun Sarawak.

Seruan Dato' Seri kepada ahli dan penyokong Pakatan Rakyat seterusnya rakyat Malaysia dalam menggembeling tenaga bagi memastikan hasrat ke Putrajaya direalisasikan?

Seluruh ahli dan penyokong PAS bersikap berani kerana benar dan bersedia untuk berkorban kerana kebenaran serta mestilah bersikap matang, jangan bersikap bodoh dalam apa-apa langkah yang tidak bijak yang diambil oleh BN. Ini kerana kebijaksanaan inilah yang boleh menarik pengaruh rakyat dan menyebabkan mereka percaya kepada kita. Apa yang berlaku adalah kegelabahan BN dan kita tidak boleh tidak bijak dalam menghadapi kegelabahan ini. Kalau kita bijak saya yakin kita boleh melangkah seperti mana yang kita atur.

Selasa, 20 Julai 2010

Tolak Umno, Masuk PAS

Oleh Ustaz Idris Ahmad

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) menolak cadangan Tan Sri Harussani yang hendak menjadi perantaraan antara Pas dan Umno demi perpaduan Melayu di negara ini.PAS bukan angkuh tetapi itulah hakikat yang berlaku pada hari ini, Umno sudah tidak relevan untuk orang Melayu menjadi tempat berteduh.

Parti yang pernah disebut oleh Tun Dr Mahathir sebagai parti yang busuk sampai usus. Sepatutya Tan Sri kena nasihat supaya ahli Umno keluar beramai-ramai masuk PAS.

Apakah logik PAS diseru untuk bersatu dengan Umno, sedangkan mereka mengalami penyakit yang berjangkit iaitu penyakit barah rasuah dalaman parti, penyakit khianat kepada amanah rakyat, tidak bertanggungjawab kepada hasil mahsul negara, penyakit hanya memikirkan kepentingan perut semata-mata, penyakit tidak peduli kepada rakyat dengan menaikkan harga barang.

Apa perlu PAS diajak bersama dengan umno semata-mata kerana hendak menghulurkan balang oksigen kepada umno yang semakin kehilangan sokongan terutama Melayu terpelajar dan Melayu yang celik maklumat.

PAS memahami tahap sokongan orang-orang Melayu sudah berubah, maka umno berdendang dengan irama lama iaitu kuasa melayu terancam. Apabila sudah nyawa di hujung halqum, baru Umno sedar PAS, parti melayu. Sebelumnya umno tidak pernah memandang Pas, malah angkuh dengan kuasa untuk menindas sesama bangsa.

PAS suka mengingatkan kepada Tan Sri Harussani sebagai seorang mufti, di antara disiplin mufti kena rujuk quran, hadis, ijmak dan qias dan mengetahui gambaran masalah yang berbangkit barulah boleh keluarkan fatwa.

Barulah fatwa yang dikeluarkan itu dihormati oleh orang ramai. Begitu juga dalam hal politik, sebelum beliau hendak mengeluarkan pandangan biarlah buat kajian dahulu, apakah benar kalau PAS dan Umno tidak bersatu kuasa politik melayu terancam.

PAS suka mengingatkan kepada Tan Sri Harussani tolong lihat dulu keputusan pilihanraya 2008, siapa yang khianat kuasa politik melayu? PAS atau Umno. Macam mana kuasa Melayu boleh hilang kuasa sebab semua kerusi melayu, Pas akan lawan umno, kalau umno kalah, Pas menang, Pas melayu juga. Mana sifir kuasa melayu terancam.

Apakah Tan Seri hanya anggap PAS kuda tungangan DAP dan PKR ketika berkongsi kuasa dalam Pakatan Rakyat. Manakah bukti PAS rugi kepada Melayu dan Islam ketika bersama PR. Tapi PAS boleh buktikan banyak tindakan umno bersama rakan-rakan BN merugikan agama dan bangsa.

Tan Seri lupakah yang menutup surau di Sek 8 Shah Alam itu dibuat oleh Umno pimpinan Khir Toyo, lupakah Tan Seri yang halau orang melayu di Kg Berembang dan Kg Plentong Pasir Gudang Johor adalah dibawah umno.

Dato Dr Harun Din, Dato Ismail Kamus, AlMarhum Dato Ishak Bahrum diburu macam penjenayah kerana hendak menyampai agama ketika Selangor di bawah umno. Adakah laporan Lim Guan Eng di Pulau Pinang tutup surau sejak memerintah Pulau Pinang

Hakikat yang berlaku umno yang serah kerusi majoriti melayu kepada bukan Melayu. Contohnya Parlimen Bukit Gantang 2004 Dr Lo Lo Pas lawan Tan Lian Hoe (BN) kemudian tahun 2008 Tan Lian Hoe bertanding di Grik melawan Mohd Noor Abd Rahman PAS, Parlimen Tanjung Malim Mohd Azman Marjohan PKR lawan Ong Ka Chuan (MCA), Dun Pasir Panjang Datuk Seri Haji Nizar PAS lawan Dr S Vasan (MIC).

Malah dalam usaha hendak menambah kerusi Melayu bertambah, maka PAS bertanding di kerusi pengundi melayu kurang daripada 50 peratus di Parlimen Kota Raja yang ditandingi oleh Dr Mariah. Ini adalah sebahagian contoh yang dikhianati oleh parti Umno yang menjadi kekasih Tan Seri Harussani.

PAS menyeru kepada ahli Umno yang ikhlas dan sayangkan agama, bangsa dan negara gunakanlah akal yang Allah berikan untuk buat keputusan supaya keluar Umno dan bersama-sama PAS yang sedang bersama membentuk pemetaan politik baru bersama-sama Pakatan Rakyat.

Ingatlah Islam selamat, Melayu selamat, bangsa lain selamat, negara pun selamat. Kalau Melayu selamat belum tentu Islam dan negara akan selamat.

Jumaat, 16 Julai 2010

Harga barang : Apabila perompak bersatu dgn pengkhianat

Oleh Afrar Yunus

Najib Tun Razak memberitahu wartawan di Alor Setar bahawa kerajaan UMNO menggunakan kaedah dan pertimbangan yang tidak membebankan rakyat dalam proses kenaikkan harga barangan keperluan pengguna.

Siapa lagi jika bukan rakyat yang hendak didahulukan. Orang Melayu terutama sekali ahli UMNO perlu bangga dengan keputusan Najib Bangsawan yang tidak pernah mengalami kesusahan hidup sejak ia dilahirkan lagi. Ia dibesarkan dalam 'istana bapanya' yang tidak pernah mengenal keperitan masyarakat.

Katanya tindakan UMNO dan kerajaan bakal menjimatkan perbelanjaan kerajaan. Namun disatu pihak lagi, Jabatan Perdana Menteri sahaja membelanjakan RM4 bilion membakar keringat berdarah rakyat Malaysia.

Semua harga barang yang naik kata Najib, tidak akan membebankan rakyat.

Seorang aktivis masyarakat di Keroh memberitahu, "ianya akan menyenangkan pemimpin UMNO yang sudah dahaga projek. Mereka hutang merata. Rata-rata puak UMNO bergaduh sesama sendiri kerana isu utama iaitu wang projek dimanipulasi oleh satu puak sahaja"

Jika Melayu Kuala Kedah telan sebiji-sebiji apa yang Najib bohongkan, bermakna orang Kuala Kedah yang selama ini dalam keadaan cukup teruk dari segi ekonomi menerima hakikat bahawa mereka tidaklah cerdik.

Mana wang subsidi disalurkan ?

Abdullah Badawi memperuntukkan RM4 bilion subsidi minyak untuk memperbaiki kemudahan pengangkutan awam. Mana wang tersebut jika prasarana itu masih kelihatan sama ?

Orang seperti Najib yang hidup mewah dalam istana bapanya, kerajaan Sarawak yang menganggap negeri itu milik mereka, Sabah yang diketuai oleh pemimpin yang cukup bermasalah, Pahang yang hampir kekeringan dana awamnya, Perak jatuh negeri kedua miskin di Malaysia, Perlis yang mengharapkan bantuan persekutuan, Terengganu yang kaya dengan minyak tetapi rakyatnya masih miskin - selepas 52 tahun merdeka masih seakan-akan negara di Afrika.

Pemimpin, anak-anak, kroni dan kerabat mereka juga hidup dalam kesenangan. Rakyat didahulukan dalam segala keperitan.

Mahu mengharapkan payung negara ? Kebanyakkan mereka sama naik 'mencangkul' projek.

Inilah terjadi apabila perompak bersatu dengan 'pemimpin pengkhianat' lalu memperbodohkan masyarakat dengan kuasa yang diberikan oleh rakyat .

Jangan terkejut jika dibiarkan, satu hari nanti pentadbir di Malaysia akan melondehkan seluar masing-masing dan memberitahu, "hanya ini sahaja yang tinggal. Khazanah lain telah difaraidkan sesama kami"

http://alkerohi.blogspot.com/

PAS sudah tolak berunding dengan Umno

Oleh YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat

Sukacita saya merujuk kepada laporan beberapa akhbar hari ini (14 Julai 2010), khususnya menyentuh permasalahan hubungan PAS dengan Umno.Sukacita dinyatakan, isu berunding antara PAS–Umno sudah selesai. PAS sudah menolak untuk berunding dengan Umno. Sekarang PAS sudah menerima kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Kalau Umno ingin sangat menjaga perjuangan orang Melayu, lebih baik Umno menukar dasarnya kepada Islam. Kerana Islam yang menyelamatkan manusia dan KITA HARUS INGAT penghujung hidup manusia adalah Akhirat. Sebab itu, Islam mengajar hidup manusia mesti berpandukan ad-Din, iaitu cara hidup berpandukan agama. Hanya agama diambil kira di Akhirat.

Atas maksud untuk memenuhi tuntutan hidup beragama, maka setiap kali umat Islam sembahyang, hendaklah membaca al-Fatihah yang di dalamnya mengandungi perkataan “maliki yaumiddin” yang bermaksud hari agama, hari berlakunya pembalasan mengikut neraca agama. Sementara agama itu pula terkandung di dalam 30 juzuk al-Quran. Oleh sebab itu, Islam mengajar kita supaya menerima pakai semua ayat al-Quran sebagai panduan hidup. Kita tidak boleh pilih untuk pakai ayat-ayat tertentu, sementara ayat-ayat tertentu pula kita tolak.

Atas prinsip agama begini, maka PAS selama 20 tahun mentadbir Kelantan adalah hasil daripada sokongan semua bangsa dan agama dan merekalah yang mengundi PAS atas nama Islam. Kalau tidak masakan PAS dapat menang besar tahun 1990 dan 2008 lalu.

Apa yang berlaku di Kelantan adalah sebagai bukti bahawa dasar Islam diterima oleh majoriti rakyat yang terdiri daripada pelbagai latar belakang politik, termasuklah orang Umno turut menyokong dasar Islam yang dibawa oleh PAS.

Pada saya, kalau Umno tukar dasarnya daripada Melayu kepada Islam, maka Umno boleh bersama PAS dalam Pakatan Rakyat. Bila Umno boleh bersama PAS atas dasar Islam, orang Islam makin kuat dan politik Melayu bertambah kukuh.

Sekaranglah masanya untuk Umno menukar dasar Melayunya itu. Jangan terikut-ikut dengan puak Yahudi. Kerana pengasas perjuangan bangsa itu adalah puak Yahudi. Ia disambung pula oleh puak Arab. Sedangkan perjuangan atas dasar kaum atau bangsa tidak diterima di sisi Nabi Muhammad SAW. Sedangkan di akhirat kelak kita akan masuk syurga. Untuk masuk syurga mestilah dengan syafaat Nabi. Macam mana untuk mendapat syafaat Nabi sekiranya kita berjuang tidak mengikut seruan Nabi.

Wallahu’alam.

YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,
Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan.

MP Bebas 'di bawah ketiak' Umno

Oleh Mohd Rashidi Hasan

BOLEHKAH rakyat menerima wakil-wakil rakyat yang mengingkari perjuangan asal mereka, mengisytiharka n diri mereka sebagai wakil Bebas sebagai sebuah institusi baru dalam politik negara? Sejarah 50 tahun proses demokrasi di Malaysia, sokongan rakyat terhadap wakil Bebas hanyalah isu terpencil. Hanya ada dua atau tiga orang sahaja yang menang bertanding atas Bebas.

Mereka tidak boleh menjadi institusi dan tidak mampu mencorak arus politik negara kerana mereka menjadi Bebas, berdasarkan kepada sebab-sebab yang tertentu.

Tanpa ada pertikaian, sebelum ini ada calon Bebas yang menang di atas kapasiti peribadi mereka yang amat dikagumi masyarakat setempat.

Namun, wakil-wakil rakyat Bebas yang ada dalam negara sekarang ini, kebanyakannya menang atas kepercayaan rakyat terhadap parti yang diwakili, bukan atas kekuatan peribadi mereka.

Tanpa ada parti, tanpa dokongan parti, tanpa kerjasama pengundi dan penyokong parti, mereka ini hanyalah 'sampah-sampah' politik yang tiada nilainya.

Di Parlimen ada lapan orang Ahli Parlimen (MP) Bebas, iaitu Ibrahim Ali (Pasir Mas), Zahrain Hashim (Bayan Baru), Zulkifli Noordin (Kulim-Bandar Baru), Mohsin Fadzil Samsuri (Bagan Serai), Tan Tee Beng (Nibong Tebal) dan dua lagi dari SAPP, Sabah.

Pada PRU 2008 semua mereka ini bertanding mewakili parti. Dua wakil SAPP menjadi bebas selepas SAPP keluar daripada BN. Ibrahim bertanding atas tiket PAS dan lima yang lain bertanding atas tiket KeADILan.

Hakikat sebenar yang berlaku ialah, lapan orang wakil Bebas ini tidak sehaluan sesama sendiri. Wakil SAPP tidak pernah mencampuri wakil dari Semenanjung.

Ibrahim buat caranya sendiri. Lima wakil bekas KeADILan pun tidak sekata. Hanya Zahrain dan Zulkifli sahaja yang kehadapan. Wee buat cara sendiri, manakala Mohsin dan Tee Beng jarang kelihatan bersama Zulkifli dan Zahrain.

"Mereka ini alat sahaja..'dah tak ada rotan, akar pun berguna'. Lepas habis Parlimen (penggal ke-12), mereka tidak berguna lagi," kata seorang Menteri sambil-sambil minum kopi dengan penulis.

"Kita orang pun menyampah kat depa (mereka) ni, dah la masuk kut (melalui) pintu belakang, semua jenis 'makan besar'," komen seorang MP Umno, tanpa menjelaskan lebih lanjut apa erti 'makan besar' tersebut.

Pemerhati Parlimen boleh melihat dengan jelas gelagat MP-MP bebas ini setiap kali adanya persidangan Dewan Rakyat.

Nak kata macam 'kera dapat bunga pun ada'. Nak kata macam 'kera sumbang pun ada'. Pendek kata kalau lihat gelagat mereka, nescaya kita akan terpalit dengan perasaan 'geli geleman' dan menyampah.

"Pendirian saya jelas, sebaik sahaja depa keluar KeADILan, saya tak akan peduli dengan depa. Saya tak kan layan langsung. Mampuih pi ke depa," tegas Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar yang juga MP Pokok Sena.

"Hang tengok tu, depa tu bukan ada kerja, duk berkelintau (berlongok) depan pejabat Nazri (Dato' Seri Mohamad Nazri Aziz)," kata MP PAS Jerai, Ustaz Firdaus Jaafar.

Hakikatnya lima MP Bebas yang mengkhianati perjuangan KeADILan tidak henti-henti menjaja pembohongan di Parlimen.

Mereka diumpamakan oleh KeADILan, sebagai 'beruk Mat Yeh' (istilah untuk wakil rakyat lompat), yang didakwa mendapat bayaran yang agak besar untuk 'defect'.

Mereka menggelarkan diri mereka sebagai 'Konsensus Bebas', cuba menunjukkan diri mereka sebagai kononnya pejuang yang berprinsip, walaupun hakikatnya semua rakyat tahu mereka hanya mementingkan diri sendiri.

Mereka menggelarkan diri mereka sebagai bebas, hakikatnya mereka tidak boleh menipu rakyat, bahawa mereka adalah badut-badut upahan yang berselindung di bawah ketiak Umno.

Lima 'ekor beruk politik' ini tiada kerja lain. Kerja mereka di Parlimen hanyalah mencaci maki Pakatan Rakyat.

Mereka memang jenis tidak servis rakyat, jika mereka turun ke kawasan pun, nescaya akan ditempelak rakyat kerana mereka adalah pengkhianat.

"Umno-Barisan Nasional pun tak percaya lima ekor ini, kalau Pakatan Rakyat mereka boleh khianati, BN pun mereka boleh buat macam tu," kata Setiausaha Politik seorang menteri di lobi Parlimen baru-baru ini.

"Lepas ni BN pun tak nak mereka," tambahnya.

Menariknya, drama MP-MP Bebas ini kadangkala tersangkut, akibat sanggahan MP BN sendiri.

Kadangkala pertelagahan mereka membawa kepada episod kata mengata yang menggelikan hati.

Antara yang terbabit dalam sengketa adalah Ibrahim Ali dengan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar (BN-Rembau).

"Dia ahli politik jaguh kampung di dunia antarabangsa dan masanya hampir berakhir. Dia juga halangan kepada 1Malaysia," kata ahli parlimen Rembau itu di blog web mikronya.

"Dia bukan pengundi Rembau, bukan juga ahli Umno. Dia tiada hak menyuruh saya letak jawatan," kata Khairy merujuk kepada serangan Ibrahim.

"(Universiti) Oxford tak ajar budaya bahasa Melayu yang halus mulus. Mana dia faham makna 'yang tersurat dan tersirat'.

"Jaguh bandar atau Oxford tidak bermakna kepada saya, kalau naik dan kaya pada permulaan kerana bapa mentuanya PM ataupun (terlibat dengan) politik wang?", balas Ibrahim.

Pertengkaran kedua-dua mereka tercetus apabila Khairy membela rakannya, ketua Pemuda MCA, Dato' Dr Wee Ka Siong, selepas 'diserang' oleh Ibrahim berhubung isu biasiswa.

Khairy juga baru-baru ini menyanggah ucapan Wee Choo Keong di Parlimen.

Yang kelakar ialah, pada asalnya MP-MP Bebas hendak digunakan Umno-BN untuk menyerang Pakatan Rakyat, tetapi sudah terbalik. Dengan Umno pun mereka bergaduh.

Apa yang hendak ditekankan di sini, bukan soal kata-mengata atau perselisihan faham antara MP BN dengan MP Bebas semata-mata.

Hakikatnya, MP-MP Bebas ini tidak ada 'future'. Mereka bukan sahaja tidak dapat membina jambatan yang baik dengan MP Umno-BN, malah kehadiran mereka semakin menyusahkan Umno.

Oleh itu, sebelum mereka dibuang oleh Umno-BN bagaikan sampah, sebelum mati dalam kehinaan, elok mereka meletakkan jawatan dan menyerahkan mandat semula kepada rakyat.

Tamatkan segera hayat keangkuhan akta penerbitan

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Kebebasan media adalah antara ciri utama sistem demokrasi selain elemen lain seperti kebebasan berucap, proses pilihan raya bebas dan adil, kebebasan berorganisasi, pemerintahan berasaskan suara majoriti, hak minoriti dihormati, kewujudan pembangkang yang berkesan, kehadiran NGO dan kumpulan pendesak yang berautonomi, dan kebebasan badan kehakiman. Media yang bebas dan berintegriti boleh menjadi "The Fifth Estate" yang berupaya mencorakkan pandangan umum dan bertindak sebagai "semak dan imbang" terutama dalam pemerintahan yang dikuasai oleh suatu parti yang dominan.

Namun, elit politik yang seringkali menyalahgunakan kuasa, korup dan mengkhianati amanah rakyat cukup bimbang dengan peranan media bebas. Mereka gentar jika pelbagai penyelewengan dapat dibongkar, sekali gus menimbulkan kesedaran sivil yang meluas, serta boleh menggugat survival regim yang memerintah. Justeru, pelbagai akta drakonian dikuatkuasakan, bertujuan menekan media dan menghalang rakyat daripada mendapat maklumat yang benar. Fenomena globalisasi dan langit terbuka yang menyaksikan kepantasan pengaliran maklumat merentasi apa jua sempadan fizikal rupanya tidak berjaya memaksa pemerintah semi-autoritarian itu untuk melonggarkan - apatah lagi membatalkan - peraturan yang bukan sahaja tidak demokratik, kuno malah "karut-marut".

Ketika gelombang pendemokrasian dilihat mendapat reaksi positif di negara jiran, Indonesia, selepas kejatuhan Suharto lebih 10 tahun lalu, Malaysia yang juga pernah menghadapi gegaran hampir sama (tuntutan reformasi 1998) langsung tidak menunjukkan perubahan membanggakan. Meskipun kadar urbanisasi dan pertumbuhan kelas menengah (satu petunjuk jelas yang sepatutnya membuka lebih luas ruang sivil dan perdebatan awam) lebih pantas di sini, namun pemerintah Umno-BN tetap bersikap bebal, mengamalkan budaya lapuk menutup telinga daripada mendengar suara kritikan atau teguran. Pandangan berbeda daripada masyarakat sivil dihadapi dengan penuh prejudis, ditanggapi dengan bermacam-macam label negatif dan jahat. Hujah dan rasional langsung tidak dihormati. Pemerintah lebih selesa memilih pendekatan keras menolak perbincangan.

Ketika Indonesia, bermula di bawah era Habibie dan Gus Dur, melakukan perubahan drastik memulihkan demokrasi seperti pemansuhan dwifungsi Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (ABRI) dan undang-undang yang menekan kebebasan, selepas 12 tahun Malaysia tidak menyentuh pun sebarang akta rimba. Baru-baru ini kerajaan memaklumkan akan membentangkan beberapa pindaan terhadap tujuh akta berkenaan, antaranya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Seksyen 27 Akta Polis 1960 berkaitan perhimpunan awam yang tidak memerlukan permit, namun ia belum menjamin ruang untuk rakyat berpatisipasi dalam hal-hal politik diperluaskan. Gesaan agar ISA dihapuskan pernah disuarakan dalam satu perhimpunan raksasa di Kuala Lumpur tidak lama dulu.

Apabila timbul isu permit penerbitan Suara Keadilan tidak disambung (diharamkan) ekoran dakwaannya bahawa "Felda bankrap", saya merasakan sudah sampai masanya peraturan mengenai kebebasan media, iaitu Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 diberikan perhatian istimewa.

Tentunya usaha ini tidak mudah dan memerlukan penggemblengan dan dokongan luar biasa. Kempen pemansuhan akta, yang mengandungi pelbagai syarat-syarat permit yang "karut-marut, tidak masuk akal dan tidak cerdik" itu semakin relevan dan kena pada masanya apabila hayat penerbitan Harakah juga turut terancam di bawah peraturan sama. Selama ini operasi penerbitan dan pengedaran terhad akhbar-akhbar milik parti bukan-BN itu hanya dibenarkan atas ehsan Menteri Dalam Negeri, yang sering dijawat oleh menteri kanan.

Jika beberapa tuntutan massa seperti proses pilihan raya yang bersih-bebas-adil, dan pemansuhan ISA serta PPSMI dapat menggegarkan Kuala Lumpur, saya kira lobi menguburkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan harus dimulakan dengan pembentukan gabungan NGO yang prihatin dengan kebebasan bersuara dan hak asasi. Sebelum ditamatkan perkhidmatan melalui satu rombakan kabinet oleh Dato' Seri Najib Razak, Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Albar pada Ogos 2009 berkata kementeriannya bercadang memansuhkan akta tersebut kerana ia sudah tidak relevan dengan perkembangan teknologi dan juga tidak disenangi ramai. "Rakyat tidak suka akta itu, syarikat-syarikat media pun tidak suka akta itu," kata Syed Hamid. Sayangnya cadangan beliau hilang lenyap begitu sahaja dan tidak sempat pun mencetuskan perbincangan mengenainya.

Beberapa tokoh media, misalnya Dato' A Samad Said, Pak Said Zahari dan Haji Subky Abdul Latiff dilihat boleh menjadi sumber inspirasi buat gerakan pemansuhan akta berkenaan. Rakyat harus didedahkan dengan kewujudan peraturan "karut-marut yang membodohkan" itu, yang bercanggah sama sekali dengan perkembangan canggih dunia maklumat. Segala-galanya terletak di bawah budi bicara mutlak menteri, sama ada mahu meluluskan, menggantung atau membatalkan sesuatu permit (seksyen 6), tanpa perlu memberikan sebarang alasan. Akta yang dipinda pada 1998 itu dengan bangganya, melalui seksyen 13A dan 13B, mengisytiharkan bahawa keputusan menteri adalah muktamad dan tidak boleh dipersoalkan di mahkamah, malah "tiada seorang pun boleh diberi peluang untuk didengar berkenaan dengan permohonannya untuk mendapatkan permit atau berhubungan dengan pembatalan atau penggantungan permit"

Itu belum dibahas lagi syarat-syarat permit organ parti yang tidak munasabah langsung, misalnya larangan menjual kepada bukan ahli parti, hanya boleh dijual di premis parti dan tidak boleh dijual di tempat awam. Seolah-olah PAS dan KeADILAN itu suatu organisasi bawah tanah, atau menteri merasakan ahli-ahli parti berkenaan hanya boleh dibilang dengan jari dan tinggal di gua terpencil!

Pilihan Raya Umum Ke-13 memang kritikal bukan saja buat Umno-BN, malah kepada Pakatan Rakyat. Najib, yang dilihat dekat dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, mungkin mengambil pendekatan sama seperti mentornya itu kepada seteru politik. Meskipun kini ada pilihan lain seperti munculnya kuasa siber, namun Pakatan Rakyat tidak boleh memandang mudah sekatan kepada penyebaran maklumat secara tradisional ini. Selain menuntut kreativiti dan inovasi hebat mencari peluang baru dan memanfaatkan potensi di ruang maya, kempen memansuhkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan tidak boleh dilengahkan.

Melayu : Marilah Bersatu dengan Tali Allah

Oleh Nasrudin Hassan at Tantawi

1. Secara umumnya , melayu adalah bangsa yang menganut ajaran Islam . Islam pula adalah ajaran yang mengajar supaya seluruh ummatnya bersatu padu dan jangan berpecah belah . Antaranya apa yang difirmankan oleh Allah swt di dalam surah Aali Imran ayat 103 - 105 .

dan berpegang teguhlah kamu dengan Tali Allah [ Islam ] dan janganlah kamu berpecah belah dan ingatlah nikmat Allah swt kepada kamu ketika kamu bermusuh - musuhan lalu Allah menyatukan diantara hati kamu [ sehingga kamu bersatu dengan nikmat Islam ] , maka jadilah kamu dengan nikmat Allah swt itu bersaudara. dan kamu dahulu telah berada di jurang api neraka lalu Allah menyelamatkan kamu dari neraka itu . Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat - ayat keteranganNya supaya kamu mendapat petunjukNya

dan hendaklah ada diantara kamu satu golongan yang mengajak ke arah kebaikan , menegakkan yang makruf [ syariat ] dan mencegah kemungkaran dan mereka adalah golongan yang beroleh kejayaan .

dan janganlah kamu menjadi seperti orang - orang yang berpecah belah dan berselisih setelah datang kepada mereka keterangan - keterangan yang jelas nyata. mereka yang bersifat demikian akan beroleh azab seksa yang besar .


2. Mengambil iktibar dari ayat di atas , kita sewajarnya insaf bahawa Allah menyuruh kita berpegang teguh dan bersatu padu dengan Tali Allah [ Islam ] yang kukuh dan utuh . Tanpanya ummat akan binasa . Justeru itu saya tidak nampak sebab kenapa orang melayu yang rata - ratanya beragama Islam tidak boleh bersatu di atas nama Islam .

3. Orang melayu mesti kembali kepada agama Islam dengan segala syariat dan syiarnya . Tinggallah faham nasionalis [ perkauman ] dan berhijrahlah jasad , pemikiran dan aqidah [ keyakinan ] kepada Islam agama yang dianuti bersama . Islamlah yang menjadikan kita mulia dan hebat . Tanpa Islam maka apalah ertinya melayu . Aslim Taslam [ Islamlah nescaya kamu selamat ]

4. Perpaduan yang dibina diatas premis material , perkauman yang sempit dan pengaruh serta kuasa adalah perpaduan yang rapuh dan tidak mendapat restu Allah swt tuhan yang mencipta kita . Ambillah premis Islam sebagai asas perpaduan yang dicari agar kita kukuh , hebat dan berdaulat serta Allah swt meredhai kita . Harta dan kuasa tidak boleh menyatukan manusia sebaliknya hati manusia hanya boleh diikat dengan Islam . Lihat bagaimana penegasan Allah swt di dalam firmanNya [ surah al Anfaal. Ayat 64 ] :

dan dialah yang menyatupadukan diantara hati - hati mereka . Kalaulah engkau belanjakan segala harta benda yang ada di bumi , nescaya engkau tidak dapat juga menyatu padukan diantara hati mereka . akan tetapi Allah swt telah menyatukan padukan diantara hati mereka. Sesungguhnya Allah Maha kuasa lagi Maha bijaksana .

5. Islam tidak pernah menghalang kita berbangga dengan bangsa dan bahasa kita malah Nabi saw juga sangat menyintai bangsa dan bahasanya , namun apa yang penting ialah bangsa dan bahasa itu ditegakkan di atas nilai Islam yang suci sebagai agama yang diturunkan oleh Allah dan Islam menjadi platform perjuangannya .

6. Negara kita Malaysia hanya mempunyai sebuah platform atau parti [ PAS ] yang berjuang untuk menegakkan Islam dan mendaulatkannya . Objektif perjuangannya adalah untuk menegakkan keadilan , kesejahteraan dan kedamaian sebagaimana ia menjadi sebahagian dari nilai Islam yang diperjuangkan . Tanpa saya menafikan kebaikan orang lain , saya menyeru kepada seluruh ummat melayu dalam negara ini , marilah kita bersama dan bersatu dengan perjuangan Islam [ Tali Allah ] ini sebagai platform yang kukuh dan diredhai oleh Allah swt . Ingatlah Firman Allah swt di dalam surah al Baqarah Ayat 258 :

Tiada paksaan untuk menganut agama Islam , kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran Islam dari kesesatan . Oleh itu , sesiapa yang mengkufurkan [tidak percayakan] thaghut dan ia beriman pula kepada Allah swt , maka sesungguhnya ia telah berpegang teguh dengan simpulan tali Allah yang kukuh yang tidak akan putus . dan ingatlah , Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui .

7. Perjuangan ummat melayu yang tidak berasaskan Islam hanya akan menjerumuskan mereka ke lembah maksiat dan mungkar . Melanggar perintah Allah swt lalu terperangkap dalam penyelewengan , penyalahgunaan kuasa serta penindasan ke atas golongan yang lemah . Lantaran mereka tidak mempunyai pertimbangan dosa dan pahala , mereka senantiasa dijurang kemurkaan Allah swt. Tanpa segan silu dan rasa bersalah , mereka melakukan rasuah , berjudi , minum arak , mendedahkan aurat , bergaul bebas , berzina , menggelapkan wang , peras ugut dan 1001 kefasadan .

8. Persoalannya kenapa susah sangat kita orang melayu untuk kembali kepada Islam ? apakah kerena kita meletakkan ideologi yang dicipta oleh manusia itu lebih tinggi dari wahyu Allah swt ? lalu sayang untuk meninggalkan ideologi tersebut ? Jika semua pihak ikhlas dan jujur mahu mencari masa depan yang baik untuk ummat melayu , agar melayu menjadi hebat , mulia dan terpandang maka satu - satu jalan yang ada dihadapan kita hari ini ialah Islam .

9. Hari ini , ada orang pertikaikan kemana hilangnya kuasa politik orang melayu ? bagaimana nasib orang melayu yang kian terpinggir di kampung - kampung dan desa ? kenapa melayu mesti bercakaran sesama sendiri ? apakah selamanya mereka tidak boleh bersatu ? . Menjawab kepada semua persoalan itu , saya gesa kepada seluruh pemimpin - pemimpin melayu khasnya supaya kembali kepada ajaran dan amalan Islam , agama yang dianuti oleh mereka dan agama yang mempunyai Tuhan yang satu , Kitab yang satu , Nabi yang satu , Kiblat yang satu .

10. Apabila ummat melayu bersatu diatas premis yang kukuh ini iaitu Islam , maka perpaduan itu menjadikan mereka kuat dan utuh . Mereka akan miliki kuasa politik . Nasib mereka akan terbela dengan amalan kebajikan dan takaaful yang disyariatkan oleh Islam . Mereka akan menjadi mulia dengan kemulian akhlak Islam yang menghiasi diri mereka . Mereka akan bersatu dan berdamai dengan plan ukhuwwah serta toleransi yang disyariatkan oleh Islam . Ertinya Islam menjadikan melayu hebat dan mulia

Peristiwa Israk Dan Mikraj

Sempena bulan Rejab yang banyak keberkatannya ini, seketika menyorot peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah. Penerangan yang diberikan adalah bersifat sepintas lalu, dan dicadangkan agar anda merujuk kepada ahli agama yang benar dan bertauliah seperti ustaz atau guru yang berkenaan bagi mendapatkan fakta dan huraian selanjutnya.


Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.


Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah ):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i. Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii. Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
iv. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

viii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.


Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).




PANDANGAN DALAM LAMAN INITIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER DAN PAS KAWASAN KUBANG PASU)Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

Pengikut