Headlines News :
Home » » Kerajaan Najib tidak jujur

Kerajaan Najib tidak jujur

Written By zabidi on Sunday 7 December 2014 | 21:57

Usul mansuh Akta Hasutan ditolak Speaker Parlimen


PADA 24 November lalu, usul pemansuhan Akta Hasutan 1948 yang dibawa Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad ditolak Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia. Jadi bagi mendapat penjelasan mengenai usul tersebut Wartawan ROY RASUL mewancara, Setiausaha Lajnah Undangundang dan Hak asasi Manusia (LUHAM) PAS Pusat, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus

WARTAWAN: Apa pandangan saudara ber hubung penolakan usul oleh parlimen mengenai usul pemansuhan Akta Hasutan 1948? 

ABANG AHMAD KERDEE: Saya nampak kerajaan tidak jujur dalam isu ini dengan apa yang diuaruarkan sebelum ini.

Antara perkara yang Perdana Menteri maklumkan sebelum ini beliau akan beri satu bentuk pengadilan dalam setiap perkara yang melibatkan rakyat. Dalam isu ini apabila salah seorang ahli parlimen daripada Pakatan Rakyat mengusulkan supaya dibincang di peringkat parlimen ditolak.

Walaupun daripada segi pentadbiran perdana menteri boleh mengatakan itu bukan beliau yang menolak tetapi dewan rakyat. Mesej itu daripada kerajaan sendiri.

Jadi kita nampak kalau betul kerajaan ingin menjadikan usul tersebut disampaikan di parlimen itu sepatutnya dari dahulu kita faham.

Nampaknya usul yang hendak disampaikan dalam dewan rakyat itu sepatutnya dengar dahulu dan faham apa yang dibangkitkan itu.

Ini menampakkan kerajaan tidak mahu membahas langsung walaupun ada tekanan demi tekanan di luar sana biarpun ada segelintir kumpulan yang mahukan akta hasutan itu dipertahankan.

Kita lihat reaksi kerajaan sendiri terhadap akta baharu iaitu Akta Keharmonian Nasional setakat ini nampaknya masih tidak tahu apa status mengenai kemahuan untuk menggantikan Akta Hasutan itu. Hampir setahun tetapi masih tidak ada apa-apa perkembangan dan sebagainya.

Oleh itu kita hendak tahu apa pandangan kerajaan tentang status Akta Hasutan itu?

Adakah kerajaan betulbetul hendak menghapuskannya sebagaimana dimaklumkan sebelum ini atau sekadar sandiwara sebelum pilihan raya umum sebelum ini.

Bagi saya ini satu lakonan dan mungkin tahun depan akan timbul lagi polemik akta tersebut sebab pilihan raya negeri Sarawak akan diadakan. Nampaknya sekali lagi kerajaan BN akan berlakon.

Mungkin mereka akan kata Akta Keharmonian Nasional di peringkat terakhir.

Jadi ia akan menjadi seperti ‘wirid’ apabila dekat pilihan raya dan mereka akan bangkitkan perkara itu.

Respon saya, perdana menteri setakat ini boleh dikatakan tidak jujur dengan yang beliau sebutkan sebelum ini.

Mengapa kerajaan bersung guh mahu kekalkan akta draconian itu?

Pertama sekali itu jawapan yang diberikan perdana menteri sendiri yang mengatakan, kita mendengar luahan rakyat. Sebelum pilihan raya mereka mendengar luahan rakyat. Jadi kita pun akan mansuhkan akta Hasutan dan digantikan dengan Akta Keharmonian Tetapi sehingga sekarang tidak ada apa-apa.

Maknanya apa yang dicakapnya itu bohong. Beliau tidak dengar pun apa yang rakyat mahu.

Kesimpulannya pimpinan BN akan dengar apa sahaja suara rakyat apabila hampir pilihan raya.

Sejauh mana akta ini sebenarnya menyekat kebebasan rakyat?

Sebenarnya Akta Hasutan itu hanya perkaraperkara tertentu yang mana perkara tersebut sudah ada dalam perlembagaan dan termaktub dalam perlembagaan yang melibatkan soal agama, sultan bangsa Melayu dan sebagainya.

Perkara itu sememangnya sudah ada dalam perlembagaan.

Kenapa kita hendak wujudkan satu akta yang mahu mengawal perkara tersebut.

Jika ada berlaku juga sebarang isu hasutan, sebenarnya banyak lagi akta lain contoh akta Kanun Keseksaan atau akta Ketenteraman Awam. Kita boleh pakai akta itu. Sebabnya apabila melibatkan akta Hasutan, kuasa menteri Dalam Negeri terlalu luas dan orang awam akan nampak ruang untuk menyalahguna kuasa itu ada.

Apa cadangan lain seki ranya akta ini mahu dihapuskan?

Maknanya kena menyegerakan akta Keharmonian Nasional yang melibatkan wakil parti-parti politik.
Umpamanya PAS diwakili Ahli Parlimen, Parit Buntar, Dato’ Dr Mujahid Yusoff Rawa. Ia melibatkan satu unit undang-undang dan itu kita bawa suara dari Pakatan Rakyat dan ia kena disegerakan pelaksanaan dan akta tersebut kena segerakan dan dibawa ke parlimen dan seterusnya diwartakan.

Memandangkan kini terlalu banyak isu sen timen antara kaum dan agama berlaku, layakkah akta ini dikekalkan?

Seperti mana saya sebut tadi kerana akta sudah ada dalam perlembagaan dan tidak perlu kepada akta.
Apa yang ada dalam perlembagaan semuanya sudah diterima dan sekiranya ada akta lain boleh digunapakai Banyak lagi akta lain, bukan akta hasutan sahaja yang perlu gunakan dan yang paling pen ting akta hasutan itu diwujudkan sebelum pembentukkan Malaysia. Di zaman British lagi digunapakai akta Hasutan jadi tidak boleh diwarisi kerana tidak relevan lagi. Zaman sekarang kita kena sesuai dengan kehendak semasa.

Oleh sebab itu apabila kerajaan mahu laksanakan akta Keharmonian Nasional itu makna nya Pakatan Rak yat menawarkan untuk memberi saranan agar akta yang baharu itu tidak disalahguna untuk tujuan politik.

Baru-baru ini perdana menteri mengingat rak yat tidak menjadi internet sebagai medan untuk semarakkan isu perkauman dan agama?

Dalam masa sama bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad dilaporkan berkata dalam Konvensyen Perpaduan Negara di Pusat Islam, Kuala Lumpur 24 November lalu, PAS dan Umno mesti berfikir untuk bekerjasama sekurang-kurangnya di peringkat persekutuan demi mempertahankan kerajaan daripada jatuh kepada DAP dan KeADILan.

Apa pandangan saudara?

Antara benda yang kita boleh duduk bersama semeja apabila akta baharu diwujudkan. Wakil PAS pun ada seperti Dr Mujahid.

Maknanya kita boleh duduk semeja dalam soal kepentingan rakyat untuk mewujudkan akta tersebut.
Kita boleh berbincang apabila melibatkan soal perundangan.Malah dalam parlimen sekali pun jika BN tidak mahu bahas dan sebagainya tidak mengapa.

Namun di luar sana kena tunjukkan kebersamaan kita dalam soal menghapuskan akta tersebut. Di segi ketegangan kaum pula sekarang ini, jika kita lihat ia bukan sekadar wujud tetapi di segi siasatan, pembukaan kertas siasatan atau pendakwaan pun kita boleh nampak perkara itu tidak adil.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Markaz Tarbiyyah PAS Kawasan Kubang Pasu, Padang Tok Kesop,06000 Jitra Kedah.

Popular Posts

 
Support : Creating Website |
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2014. PAS Kawasan Kubang Pasu - All Rights Reserved
PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP PAS KAWASAN KUBANG PASU