Headlines News :
Home » » PAS lancar portal berpusat

PAS lancar portal berpusat

Written By zabidi on Sunday 7 December 2014 | 22:04

KUALA KANGSAR: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah melancarkan portal berpusat PAS yang bertujuan menghimpunkan semua web kendalian PAS.

Pelancaran tersebut disempurnakan ketika Majlis Pelancaran Sambutan Ulang Tahun PAS kali ke-63 di Kompleks PAS Kuala Kangsar, 30 November lalu.

Menurut Pengarah IT PAS Pusat, Suhaimi Embong, portal berpusat itu akan turut menghimpunkan web kendalian PAS termasuklah di negeri-negeri dan kawasan-kawasan.

Katanya, dengan adanya portal berpusat itu, ia akan mengatasi banyak masalah termasuklah kegagalan penyelenggaraan web yang bersarang di alam siber dengan baik.

Menurutnya, pihak IT pusat mengambil inisiatif itu apabila mendapati PAS di semua peringkat banyak membina laman portal namun gagal konsisten dalam penyeleggaraannya dan ada daripadanya tidak dikemaskini bertahun lamanya.

"Banyak web yang tidak diselenggara dengan baik akibat pertukaran jawatan parti serta pentadbiran laman portal tidak dibuat dengan cara yang teratur.

"Ini adalah salah satu usaha IT PAS untuk menambah baik pengurusan PAS dalam menyebarkan maklumat kepada masyarakat," katanya kepada Harakah.

Suhaimi menjelaskan, pembangunan web di dalam PAS bermula sekitar akhir 90-an dan telah mengalami beberapa evolusi selama 15 tahun usia Jabatan IT PAS.

Pengoperasian laman portal berpusat itu jelas beliau adalah dibawah kelolaan Jabatan IT PAS Pusat dengan kerjasama Lanjah Penerangan dan Hubungan Media PAS Pusat.

Beliau menyatakan, dalam portal berpusat atau Centralized PAS Porta (CPP) itu membolehkan setiap negeri mempunyai 'page' dan pentadbir sendiri untuk mengemaskini informasi dan berita PAS berkaitan dngan negeri masing-masing.

"Ini adalah satu lagi kejayaan PAS yang mengikut peredaran semasa dengan mempunyai kemahiran terhadap teknologi terkini.

"Ia akan menyemarakkan lagi medan dakwah ke arah mencapai matlamat perjuangan PAS," jelasnya lagi.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Markaz Tarbiyyah PAS Kawasan Kubang Pasu, Padang Tok Kesop,06000 Jitra Kedah.

Popular Posts

 
Support : Creating Website |
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2014. PAS Kawasan Kubang Pasu - All Rights Reserved
PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP PAS KAWASAN KUBANG PASU